בתי הסוהר ייצרו חשמל

    בנצי לייזרוביץ | צילום: אילוסטרציה No Comments on בתי הסוהר ייצרו חשמל
    21:46
    16.05.24
    איתי גדסי ויוסי צלניקר No Comments on אליהו ארנד חושף: כך הגיב ראש הישיבה לכתבת הפרופיל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פרויקט שמיים כחולים יוצא לדרך: יוזמה חדשה שהחלה במשרד לביטחון הפנים מסמנת שינוי בתפיסת ערכם הכלכלי של שטחי הגגות שאינם בשימוש ע"י שימוש באנרגיית השמש לצורך ייצור 'חשמל ירוק'. מערכות פוטו-וולטאיות יוצבו כפיילוט במספר תחנות משטרה, כיבוי אש ובתי כלא והתוכניות להרחבת המהלך במקומות נוספים כבר נשקלות.

    המטה הארצי של המשטרה שוכן בתנאי אקלים מעולים – רמות קרינת השמש גבוהות, העננות מעטה והטמפרטורות הירושלמיות נמוכות יחסית, כל אלה אידיאלים להקמת מערכות פוטו וולטאיות לייצור חשמל מהשמש. אך המטה הארצי הוא רק מבנה אחד מתוך רבים שבקרוב יתהדר בשורות צפופות של פאנלים סולאריים חדשים על גגו, ההבנה שיש בידם שטחי גגות רבים ברחבי הארץ שאינם מנוצלים וניצבים יום יום תחת השמש הישראלית הקופחת הולידה במשרד לביטחון פנים את פרויקט "שמיים כחולים".

    "הסכך שמצל על הכבאיות מפני השמש במהלך שעות היום – אין סיבה שלא יפיק לתחנת כיבוי האש חשמל סולארי במקביל" אומר גל שופרוני מרכז תקציבים בכיר במשרד ומקדם הפרויקט. "ייצור חשמל סולארי אינו מובן מאליו במגזר הציבורי, למרות שברחבי הארץ ניתן כבר היום לראות גגות כחולים רבים במגזר הפרטי, העסקי והחקלאי, עלינו כמשרד ממשלתי חלים תנאים נוספים שחלקם היוו חסמי כניסה למגרש. נאלצנו להיות יצירתיים והבשורה של הסדרת המונה נטו, לפיה הייצור נעשה למטרת שימוש עצמי בהחלט סייעה לנו, זו הייתה הנקודה בה הבנו שהגיע זמננו להיכנס לתחום וכך נולד שמיים כחולים". יתרונה הבולט של הסדרת המונה נטו אליה מתייחס גל הינו בכך שאינה דורשת סבסוד ולכן לא מושתתת כעודף עלויות תפעולי על חברת החשמל והצרכן הישראלי. בנוסף, מאפשרת ההסדרה לבצע העברת "קרדיט" של קוט"ש בין תחנה יצרנית אחת למשנה.

    כצעד ראשון, אושר ע"י מנכ"ל המשרד להשקיע סכום של כ- 4.5 מיליוני שקלים בהקמתן של 13 מערכות פוטו-וולטאיות אשר יוצבו על גגות של תחנות משטרה, בתי כלא ותחנות כיבוי אש. מערכות אלו יפיקו חשמל בהיקף של 750 קילו-וואט סה"כ שכולו אנרגיה נקיה וידידותית לסביבה. "השילוב של שימוש באנרגיה ירוקה והתייעלות בשימוש במשאבים הוא כיוון פעולה מצוין ויש להרחיבו ככל הניתן" הדגיש המנכ"ל.

    בשנת 2013 הגיעו הוצאות החשמל של המשרד לביטחון הפנים וגופיו לכ- 120 מיליוני שקלים. "אומנם יש לנו תקנות תקציביות כבדות יותר מזו, אך בהחלט מדובר על הוצאה שנתית שהלכה וגדלה בשנים האחרונות עם התייקרות תעריפי החשמל בארץ." בשונה מסעיפי הוצאה אחרים שמוגדרים לרב כקשיחים, דווקא כאן זיהו במשרד לביטחון פנים אפשרות להתייעל ולהשתפר. לצורך ליווי התהליך נעזר המשרד בחברת "אנרגיה ירוקה" וגובש צוות ייעודי בראשותו של רח"ט תכנון וארגון במשרד – יאיר דורנפלד אשר כלל את רפ"ק משה גולדמן ממשטרת ישראל ונציגים נוספים משירות בתי הסוהר ומערך הכבאות וההצלה. "בהובלתו של המשרד הצלחנו במשותף למצוא את התחנות והמבנים המתאימים ביותר כדי להתחיל בפיילוט."

    אך מסתבר שערכו של הפרויקט אינו מסתכם ברווחיות כלכלית בלבד. לשמיים כחולים מתלוות תועלות נוספות אשר חשיבותן אינה מבוטלת. "נושא התדמית בהחלט חשוב לנו" אומר שופרוני, "לעיתים נהוג לחשוב על גופים גדולים כאל מיושנים ולא מעט פעמים שמעתי שתדמיתה של משטרת ישראל בעיני הציבור אינו גבוה, יוזמות חדשניות כאלו מראות צדדים נוספים. וזו לא רק אמירה סביבתית, אנחנו שומרים על ביטחונכם ומעתה גם נתרום לשמירה על בריאותכם."

    במהלך השנתיים האחרונות בוצע במשרד לביטחון הפנים תחשיבים כלכליים, הסרת חסמים בירוקרטים וקידום הפרויקט הסולארי הראשון במגזר הציבורי. תוך כדי תהליך איתור הגגות התברר למשרד שהפוטנציאל גדול עוד הרבה יותר ממה שהערכנו עד כה, וכך במשרד שוקדים כעת על מיפוי לוויני ((GIS של סך פוטנציאל שטחי הגגות שלנו לפי גודל פוליגון, מדובר על מאות אתרים ומבנים. המשוואה היא ששטח שווה כסף, ושבידי המשרד כלי לייצור ערך יש מאין. כדי לממש את הפוטנציאל במהירות נערכים לפעול בשני מישורים במקביל, הראשון הוא מנגנון של הון חוזר (working capital) בו תוקם קרן ייעודית לתקבולי החיסכון שייווצרו מהפקת החשמל הסולארי, אותה קרן תשמש באופן בלעדי להקמת מערכות פוטו-וולטאיות נוספות שבתורן יזינו את הקרן חזרה וכן הלאה.

    במישור השני, נבחנת האפשרות לפרויקטי BOT בשיתוף חברות חיצוניות על בסיס חלוקה ברווחי תזרים החיסכון העתידי.

    העתיד מחזיק מספר שינויים טכנולוגים שעשויים להוות הזדמנות נוספת עבור המשרד. לטענת גל: רכבים חשמליים, הרי זה רק עניין של זמן עד שנממש את הפוטנציאל שלנו ונוכל לייצר כמות חשמל מספקת שייתכן ואף תחסוך לנו בהוצאות הדלק, נוכל להקים תחנות בטר פלייס משלעצמנו עבור עצמנו. אנחנו פרוסים ברחבי הארץ בכל נקודה ובאין ספור ישובים – למעשה התשתית כבר קיימת כעת רק נותר להמתין לטכנולוגיה שתבשיל לידנו.

    "הפרויקט הינו חלק מראייה רחבה יותר, השמה את ההתייעלות והעלאת האפקטיביות של המשרד, על יחידותיו וגופיו, במרכז העשייה." מוסיף יאיר דורנפלד, רח"ט תכנון וארגון. "ההתייעלות נכללת במדיניות השר למשרד ולפיכך מוטמעת בכיווני הפעולה עליהם אנו שוקדים בעבודה השוטפת. כוונתנו לכלול את סוגיית ההתייעלות כחלק מהתרבות הארגונית של המשרד ובכך לטייב את השימוש במשאבים ואת יכולתנו לעמוד במשימות הרבות העומדות לפתחנו"



    0 תגובות